lørdag 4. desember 2010

Galleri 2

KLIKK PÅ BILDENE FOR EN STØRRE VERSJON

Her blir vi aldri lei av å se på og skravle om bilder. Det er så himla dypt. Et bilde er en scene som ikke lenger eksisterer, eller som ikke noensinne har eksistert. Det kan aldri være noe annet enn en løgn, men bildet i seg selv er virkelig og sant. Det er illusjon og virkelighet på en gang



Dette er ikke en pipe (René Magritte, 1926)



M.C Esher lever fremdeles på den andre siden.

Selvportrett, MC Escher, litografi 1948



Denne liker vi ikke i det hele tatt. klikk for å se større, svimlere versjon.





En ting som er så fint med internett, er at Direksjonen bare kan kopiere og bruke bilder så mye vi vil uten at noen bryr seg. Vi ber ikke om lov til å gjengi et bilde, men har litt dårlig samvittighet for det. Direksjonen er høyst ukommersiell, så det er ikke snakk om tapte inntekter. Vi er helt enig i prinsippet om at personen bak et verk bør bestemme anvendelsen av det, så vi forstår de som vil gjøre digital kopiering vanskeligere, men det er en kamp mot vindmøller. På en obskur blog er grensen mellom tjuveri og lovlig bruk av bilder nærmest meningsløs. Internett har ført til en hurtig endring av premissene for opphavsrettigheter. I dag kan du enkelt og raskt kopiere alt digitalt sende den til en venn. I middelalderen kunne en munk bruke hele sitt liv på å kopiere en bibel.

Kopitasten



Piratkopiering har lenge en hodepine , og til slutt blir det for mye. Bank i bordet!

Fra filmen Scanners (Cronenberg, 1981)



For et par hundre år siden ville digital kopiering av lyd eller levende bilder vært ubegripelige konsepter. For oss som bruker det uten å tenke oss om er det også magi, i den forstand at det virker, men få av oss vet hvordan det er mulig å vise et bilde på en dataskjerm. Det er noe i med enere og nuller, som slår noe av og på. Vi har ikke peiling. Atomet skjønner Direksjonen lite av, her må vi bare stole på ekspertene. Vi innbiller oss at det i en eller annen teori finnes nok energi i et fjerte-atom til å drive en 100W lyspære, hvis man klarer å spalte det, eller'no.

Et atom



Kopieringens historie gikk inn i en ny tidsalder med digitalisering og internett. Vi behøver ikke gå langt tilbake før forskjellene blir enorme. Bildet er tatt ett år før Beethoven døde. Wienerklassisime og fotografi, det høres pussig ut. Desverre har vi ingen fotografier av av Beethoven.





Ridderen og hjelper Sancho Panza. En styggvakker, kraftfull tegning. Den ser ut som en rå skisse, men vi ser mange vakre linjer, som Quixotes hode og beina på hesten.

Don Quixote (Pablo Picasso, 1955)



Glenn Gould var kanskje best på Bach. Selvsikker, visjonær, dårlig tid.

Glenn Gould, 1963



Det skumleste maleriet vi vet om. Vi så det i barndommen, og har aldri klart å glemme det. Goya har fanget de nådeløse, ansiktsløse bødlene. De tryglende menneskene, figuren i hvitt...

3. mai 1808 (Goya, 1814)



Mer enn 400 år før Dali og surrealismen. Dette må du klikke og se nærmere på. Helt vilt. Helvete til høyre.

Lystenes hage (Hieronymus Bosch, ca 1500)



En liten gutt i slummen i Mumbai. Verden er full av hjerteskjærende skjebner, bare i denne slummen bor det mellom 600.000 og 1 million innbyggere.

Dharavi, Asias nest største slum.



litt info
wikipedia.org/wiki/Slum
wikipedia.org/wiki/History_of_copyright_law

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar